Saturday, January 1, 2011

Bumi Cinta

Pada mulanya, saya tidak minat membaca novel, apalagi kalau novel itu setebal lebih 700 muka surat. Terasa terlalu tebal dan memenatkan. Saya mula berjinak-jinak membaca novel dengan membaca novel remaja sama seperti yang kebiasaannya remaja lain juga. Novel yang sekadar untuk mengisi masa dengan pembacaan. Seterusnya, saya memilih novel Ayat-ayat Cinta karya Habiburrahman El-Shirazy untuk dibaca kerana telah tertarik pada filemnya yang saya tonton di sekolah sangat menarik bagi pandangan saya. Semenjak itu, saya jadi seorang yang meminati novel-novel islamic dan buku-buku motivasi yang dapat menambah ilmu pengetahuan. Tapi kali ini,saya ingin bercerita tentang novel Bumi Cinta yang juga merupakan karya Habiburrahman El-Shirazy, seorang novelis No.1 Indonesia.


Firman Allah dalam QS. Al Anfal [8] : 45-47, yang berbunyi, “Hai orang yang beriman, apabila kamu memerangi pasukan (musuh), maka brteguh-hatilah agar kamu beruntung. Dan taatlah kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar. Dan janganlah kamu menjadi seperti orang yang keluar dari kampungnya dengan rasa angkuh dan dengan riak kepada manusia serta menghalang (orang) dari jalan Allah. Dan (ilmu) Allah meliputi apa yang mereka kerjakan.” (Novel Bumi Cinta m/s : 6)

Novel Bumi Cinta ini terhasil setelah penulis mentadabbur ayat di atas. Ayat yang sarat pengisian dan makna yang datangnya daripada Allah SWT. Subhanallah. Kisah menarik ini penulis titpkan melalui watak Muhammad Ayyas yang berkeperibadian tinggi.

Saya tidak ingin menceritakan tentang novel Bumi Cinta di sini. Tapi saya ingin menceritakan dan menghuraikan tentang karakter Muhammad Ayyas yang membuatkan saya berasa kagum. Dalam keadaan negara Russia yang penuh dugaan iman, dia tetap berusaha mmepertahankan keimanannya.

Ayyas seorang yang memiliki ilmu agama yang mantap dan tidak kurang juga ilmu duniawinya. Nak dijadikan cerita, Ayyas seorang lelaki yang cukup sempurna buat seorang wanita yang inginkan kebahagiaan rumahtangga dalam baitul muslim. Sesiapa saja yang dekat dengannya pasti akan menyenangi peribadinya. Bukan cuma itu, Ayyas juga mempunyai kekuatan ilmu mempertahankan diri yang hebat sehingga mampu melumpuhkan musuh di hadapannya bahkan juga musuh yang paling hebat iaitu hawa nafsu dan godaan syaitan. Dia seorang lelaki yang berani dan gagah walaupun hanya memiliki susuk tubuh yang kurus.

Kalau soal paras rupa, bukanlah ukuran utama untuk menilai seseorang sebenarnya. Cukuplah si dia sedap dipandang mata atau lebih tepat lagi penyejuk mata (qurratul 'ain) dan penawar di hati. Menurut pandangan seorang wanita Russia terhadap Ayyas, “Wajahnya biasa sahaja. Tidak hodoh, tetapi tidak juga tampan. Tetapi perempuan mana pun yang memandangnya nescaya akan jatuh hati kepadanya.” (Novel Bumi Cinta m/s : 369) Subhanallah. Sungguh hebat aura Muhammad Ayyas yang digambarkan. Sesungguhnya orang yang beriman itu terlihat dan terpancar cahaya keimanan melalui wajahnya.

Saat ditanya soal jodohnya pula, sangat mudah dan ringkas jawapannya namun bisa membuat hati seorang wanita bergetar dan terharu mendengarkannya. “Saya telah berjanji untuk hanya mencintai perempuan yang menjadi isteri saya. Siapa pun dia. Kalau ternyata yang menjadi isteri saya adalah gadis itu, maka dialah orang yang akan saya limpahkan segenap rasa cinta dan kasih sayang yang saya miliki.” (Novel Bumi Cinta m/s : 307-308)

“Saya berlindung kepada Allah dari zina. Semoga sampai akhir hayat Allah menjauhkan saya dari perbuatan berdosa itu. Saya ingin menjaga kesucian diri saya. Kalau pun saya melakukan hubungan dengan lawan jenis, saya ingin hubungan itu berlandaskan kesucian, iaitu bernikah. Dengan bernikah saya akan dapat memuliakan isteri saya. Saya akan setia padanya sampai ke akhir hayat. Saya akan menjaga kesuciannya. Saya berharap isteri saya juga melakukan hal yang sama. Pernikahan itu akan menjadi hubungan saling cinta mencintai dan kasih mengasihi yang ditaburi rahmat Allah. Dari percintaan harmonis dan indah itu saya ingin lahirkan zuriat keturunan yang juga bersih., dan terjaga kesuciannya. Maka saya akan berusaha bermati-matian menjaga kesucian saya, sebab saya ingin memiliki isteri yang juga terjaga kesuciannya.” (Novel Bumi Cinta m/s 306-307) Subhanallah. Alangkah beruntungnya wanita yang mendapatkan seorang suami yang berprinsip seperti ini.

Dalam sebuah riwayat maksudnya: “Sesiapa yang jatuh cinta, lalu memelihara kesucian dirinya dan bersabar hingga meninggal dunia, maka dia adalah seorang yang syahid,”

“Wahai anak Adam, bagaimanakah kamu boleh melakukan maksiat, sedangkan kamu tidak berupaya menahan walaupun hanya kepanasan matahari.” (petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam al-Ghazali : al-Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsiah)

Ayyas juga memperkukuh iman di hatinya dengan taqarub billah (mendekatkan diri kepada Allah). Dia sentiasa berusaha untuk beribadah semaksimul mungkin sebagai perisai dirinya. Ayyas juga sering mangingati pesanan gurunya, Kiai Luqman Hakim, “Ingatlah nak, kecantikan wanita itu yang menjadi sebab para penuntut dan satria agung gagal dalam pertapaannya.”

Selain itu, Muhammad Ayyas juga berbudi bahasa dan tidak merasa berat untuk menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukannya tak kira siapapun itu. Itulah faktor yang menjadikan dirinya disenangi dan akhirnya berhasil membawa hati-hati Moskow kepada Allah, pemilik segala cinta. Maha Suci Allah. Pujian hanya untukNya. Ayyas juga teringat pada kalimat Ibnu Athaillah tika menghadapi godaan berat, “Kalau kamu tahu bahawa syaitan tidak pernah melupakanmu dan terus berupaya membinasakan kamu, maka janganlah kamu lupa pada Allah yang nasibmu berada di tanganNya.” (Novel Bumi Cinta m/s : 491)

“Aku takut kepada Allah. Aku tidak mahu kenikmatan sesaat yang sementara menghancurkan kenikmatan abadi di syurga Allah nanti.” (Novel Bumi Cinta m/s : 655) begitulah bicara iman seorang pemuda warak yang rajin beribadah saat dia hampir terjerumus ke dalam perbuatan zina bersama seorang pelacur terkenal pada zaman dahulu. Akhirnya pemuda itu membatalkan niatnya apabila mendengarkan suara imannya lalu kembali bertaubat. Sebuah cerita yang diceritakan oleh Imam Hasan Sadulayev ketika memberi khutbah di Masjid Prospek Mira dalam novel ini membuktikan yang perlindungan Allah itulah yang mampu menyelamatkan kita walau dalam apa keadaan sekalipun. Sesungghunya rahmat Allah tidak pernah putus buat hambaNya. Cuma kita saja yang tidak menyedarinya.

“Apakah yang akan berlaku, jika seorang graduan lulusan agama, bernama Muhammad Ayyas, hidup di negara yang amat menjunjung tinggi seks bebas dan pornografi, iaiatu Russia? Adakah iman dan kehormatannya dipertaruhkan demi memenuhi hasrat duniawi gadis-gadis muda Moskow, yang kecantikan merka tiada taranya?” Inginkan jawapannya? Dapatkanlah novel Bumi Cinta yang akan melebur semua persoalan ini.

“Bagi orang yang beriman, di mana pun dia dapat rukuk dan sujud kepada Allah, maka dia telah menemukan bumi cintanya. Lantaran itu, sesungguhnya dunia ini adalah bumi cinta bagi para pencinta Allah Taala. Bumi cinta inilah yang akan menghantarkan mereka ke bumi cinta yang lebih kekal abadi dan lebih mulia iaitu syurga Allah.” (Novel Bumi Cinta m/s : 661)

Semoga lebih ramai lagi ikhwan yang mencontohi keperibadian Rasulullah SAW seperti Muhammad Ayyas dan saya juga percaya masih ada lagi! Andai watak-watak yang direka mempunyai personaliti dan karakter yang menakjubkan seperti itu, tentu saja penulis itu sendiri memilki sesuatu yang lebih mengkagumkan lagi. Subhanallah! Puji-pujian buat Allah, Tuhan pencipta sekalian alam yang memberi hidayah. Sesungguhnya hidayah itu adalah hadiah yang paling berharga dan tidak ternilai daripada Allah SWT.


“Min 'alarnatin nujhi fin ni-hayati ar rujuu ilallahi fil bidayati yang bermaksud, salah satu tanda kejayaan di akhir perjalanan adalah kembali kepada Allah di awal perjalanan." (Novel Bumi Cinta m/s : 383) Begitulah indahnya petua Ibnu Athaillah.



Spasiba balshoir. (terima kasih banyak dalam bahasa Moskow)
Jazakallahu khairon kathiro...

~selawat~

No comments:

Post a Comment