Sunday, August 14, 2011

IMAM MUDA HASSAN ; memang imam yg unggul

Assalamu'alaikum wbt... lama rasanya tak buat posting baru utk blog nih.. hari ni rasanya saya nak bercerita sikit tentang Imam Muda Hassan.. Rasanya sume pon kenal kan Imam Muda Hassan nih?? Yela, sape tak kenal juara imam muda musim 2.. Nak dijadikan cerita, kelmarin saya sesaje la search pasal IM Hassan, lepas tu, terjumpa pulak blog kawan die yg cite pasal kisah IM Hassan.. Jadi bila saya baca kisah dia, saya rasa yg dia memang sangat hebatt!! sangat mengkagumkan!!!! Jadi hari ni, niat di hati nak cite kisah ni utk tauladan semua.. Insya Allah....

Insan bernama Mohd Hassan Adli bin Hj.Yahaya @ Yahuza berasal dari Sungai Wangi, Ayer Tawar, Perak dan merupakan anak kelapan daripada 9 adik-beradik. Dilahirkan pada 17 Februari 1985, mula bersekolah di Sekolah Rendah Sungai Wangi kemudian ke Sekolah Menengah Agama Izzudin Shah di Ipoh, Perak. IM Hassan berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Ilmu Wahyu (Al-Quran & Hadith) dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Tamat pengajian di UIA Gombak beliau diterima kerja sepenuh masa sebagai seorang motivator and trainer di i.p.minda sdn.bhd. Sekarang, IM Hassan telah bekerja tetap sebagai pensyarah setelah menyambung pengajian sarjananya (master) di Universiti Malaya...

IM Hassan bersama ibunya ketika grade di UIA
Semasa IM Hassan masih lagi bergelar penuntut UIA, beliau merupakan salah seorang anggota kumpulan nasyid Suflife yang bernaung di bawah syarikat rakaman yang sama dengan kumpulan nasyid Brothers. Sempat keluarkan satu album sebelum Suflife dibubarkan atas sebab-sebab tertentu. Antara lagu kumpulan Suflife yg gemar IM Hassan nyanyikan adalah lagu Kau dan Aku. Lepas tu IM Hassan menjadi guru vokal nasyid di SMK (P) Sri Aman, Petaling Jaya. Kalau tak silap kumpulan nasyid tu pernah jadi juara peringkat daerah.


Ok, tadi cite pasal biografi, sekarang cite pasal peribadi die pulak.. Selain seorang yang tawadhuk, IM Hassan, memang seorang yang pemalu tetapi sopan. Cakap lemah lembut, tak menyakitkan hati orang, paling penting dia kalau boleh memang tak nak menghampakan kawan-kawannya. Pendek kata IM Hassan memang seorang yang sangat pentingkan ukhwah. IM Hassan juga seorang yang penyayang. Contohnya kita boleh lihat macam mana IM Hassan melayan budak-budak dalam minggu ke-2 Imam Muda, penuh tabah dan kasih sayang...cehh.. Selain sikap penyayang terhadap kanak-kanak, IM Hassan juga penyayang terhadap binatang. Suatu hari, IM Hassan menghantar seekor kucing yang sakit ke pusat veterinar. Dipendekkan cerita, kucing tu dibiarkan mati oleh doktor vet atas sebab kucing tu tak ada market value. Assistant doktor tu sendiri yang bagitau IM Hassan. Berair mata IM Hassan dibuatnya. Kalau dia tau awal-awal, mesti dia tak hantar dah kat pusat veterinar tu.

Memang tak perlu dinafikan lagi kenapa IM Hassan Adli berjaya menjadi Imam Muda Unggul bagi musim kedua ni. Pakej cukup lengkap dengan ilmu agama yang mantap walaupun tidak ditonjolkan secara luaran, sebab IM Hassan Adli seorang yang sangat humble dengan ilmu tinggi yang dimilikinya. Kalau mode relaks, dia suka senyum. Padanlah setiap kali program motivasi yg IM Hassan dan kawan2nya kendalikan dulu, ramai peserta minat kat IM Hassan. Dah la wajah jernih, pandai nyanyi pulak tu. Lagu yang selalu beliau bawak lagu Permaidani nyanyian suara Aris Ariwatan. Jangan tak percaya IM Hassan juga seorang guru vokal nasyid sebuah sekolah kluster di Petaling Jaya yang berjaya dipimpin hingga menjadi juara. Hebat tak hebat Imam Muda Unggul nih...


Kalau diimbau balik kisah hidup IM Hassan ni, memang cukup menyayat hati. Menurut cerita IM Hassan sendiri, dulu beliau berada dalam keadaan keluarga yg agak kesempitan. Ketika IM Hassan mengendalikan program motivasi dulu, bila sentuh bab anak derhaka terhadap mak ayah, IM Hassan mula sebak dan pernah beliau mencabar peserta program yang tidak inginkan ayahnya untuk berikan ayahnya kepada beliau. Mana taknya, IM Hassan telahpun kehilangan ayahnya ketika beliau masih darjah 1. Oleh sebab telah kehilangan ayah pada usia yg begitu muda, IM Hassan cukup sensitif bab2 anak derhaka yg tak menghargai orang tua.. Ibu IM Hassan pula hanya seorang penoreh getah. Kalau kita lihat IM Hassan menyampaikan tazkirah atau ceramah2 pun, kita dapat lihat macam mana beliau menghayati setiap ceramahnya sendiri. Sampai pernah beliau menitiskan air mata masa berceramah. Subhanallah... 

keluarga bahagia IM Hassan


IM Hassan mengimami solat

Selain segala ilmu2 dan sifat2 peribadi mulia IM Hassan ni, saya cukup kagum dengan sikap beliau yg gigih berusaha. Mungkin ramai yang belum lagi tau yang IM Hassan pernah kerja kat hotel dan pernah buka gerai wafer semasa beliau belajar di UIA dulu. Katanya bisnes wafer masa tu memang lumayan, hampir-hampir nak beli Proton Juara warna kuning untuk mengembangkan lagi bisnes wafer beliau tapi tak jadi atas sebab-sebab tertentu. 

IM Hassan juga merupakan seorang guru mengaji al-Quran secara part-time di Selayang. Selain gigih mencari rezeki, IM Hassan juga gigih menuntut ilmu dunia dan akhirat. Sekitar tahun 2009 pula IM Hassan mula belajar tarannum secara serius dengan seorang ustaz iaitu Ustaz Zul. Walaupun sibuk bekerja pada siang hari, namun semangat cintakan ilmu IM Hassan tak pernah luntur. Beliau tetap ingin belajar tarannum walaupun waktu kelas tarannum tu bermula pukul 10 malam hingga 3 pagi, IM Hassan tetap gigih dan komited dengan kelas tarannum tu. Hasilnya, beliau berjaya menjadi top 12 Akademi Al-Quran Musim ke-4 pada tahun lepas sebelum menyertai program Imam Muda.


IM Hassan dlm program AQ4

Saya pun baru tau sebenarnya pasal benda ni. Walaupun perjuangan beliau dalam Akademi Al-Quran terhenti pada peringkat awal, namun semangat belaiu tak pernah patah. Tahun ni pulak, IM Hassan telah mencuba nasib dalam program Imam Muda dan alhamdulillah, berkat usaha dan tekad beliau, sekarang beliau telah berjaya mengungguli gelaran juara. Daripada sini pun, kita dapat lihat yg IM Hassan memang seorang yg gigih berusaha juga cinta pada ilmu dan dakwah. Mungkin tak ramai orang yg muda yg berperibadi macam beliau yg kita dapat nampak sekarang. Tapi percayalah, sebenarnya masih ada lagi dan insya Allah masih banyak.. Contohnya imam2 muda yg lain, artis2 nasyid, dll... Jadi, kata2 orang yang lelaki baik zaman sekarang ni dah takde sama sekali tak betul. Biarlah kuantiti orang beriman tu sedikit, asalkan berkualiti. Kualiti lebih penting berbanding kuantiti kan?? Buat apa kalau ada ramai orang alim(berilmu agama), tapi berakhlak buruk dan tak mengamalkan ilmu yang dia ada kan?? Semoga kita tergolong dalam kalangan orang beriman yg berkualiti.. Ameeen...

IM Hassan dlm kelas di AQ4

Pengajaran daripada kisah IM Hassan ni ialah, selagi kita percaya pada Allah, meletakkan cinta sepenuhnya pada Allah, berpegang teguh pada pegangan akidah, gigih berusaha utk berjaya, dan tak pernah berputus asa serta sentiasa istiqamah menyebarkan syiar Islam, insya Allah, Allah akan beri ganjaran yg melimpah ruah di dunia dan akhirat. Kalau kita tengok hadiah juara Imam Muda pun, subhanallah... memang cukup hebat.. Juara menerima hadiah berupa biasiswa pakej platinum selama empat tahun di Universiti Al-Madinah, kereta, wang tunai RM30,000, pakej perabot, pakej haji dan umrah, pakej percutian, Macbook Apple, Ipad Apple, telefon bimbit, sijil pentauliahan dan trofi. MasyaAllah... Tapi semua tu tak penting sebenarnya, apa yg penting ilmu dan pengalaman yg lebih mahal dan berharga yg diperoleh oleh IM Hassan dan imam2 muda lain yg tak mudah kita dapat kat tempat lain..


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11




IM Hassan & IM Nazrul bersama 10 Imam2 Muda tg lain

IM Hassan dinobatkan sbg IMAM MUDA UNGGUL MUSIM KE-2
segala info2 utk posting kali ni sy peroleh daripada
- http://blog.amirez.com/hassan-adli-imam-muda-unggul-musim-ke-2/
- http://blog.amirez.com/la-tahzan-ya-akhi-hassan-adli/
- http://blog.amirez.com/imam-muda-musim-2-pensyarah-vs-guru-besar/

Thursday, July 7, 2011

Lagi Sayang... Lagi Diuji

"Abang, betul ke kalau Allah sayang kita, Dia akan uji kita dengan banyak ujian?" satu soalan singgah ke peti masuk mesej telefon saya.

"Macam mana kalau tak betul?"

Kepada adikku, inilah jawapan abangmu.

Adikku,

Apabila kamu persoalkan kasih sayang manusia kepada kamu, maka abang sangat berlapang dada bahawa manusia ini memang terlalu nipis lapis kasih dan sangat kecil pula kotak sayang yang mereka miliki. Banyak terjadi bayi kecil dibuang ke serata pelusuk yang tidak layak, para pemimpin pula sibuk mengeringkan tabungan rakyat laksana buaya lapar yang dahagakan mangsa.

Tetapi yang kamu persoalkan ini adalah kasih sayang Tuhan-Mu. Dia yang dengan jelas menyebut diri-Nya sebagai Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, di setiap surah di dalam Al-Qur'an. Adakah sejak abang ke sini lantas kamu juga meringankan tilawah yang wajib ini?

Jika benar, maka mari abang mengajakmu supaya kita sama-sama menyelak kembali lembaran suci yang setiap ayatnya membersihkan jiwa ini. Perhatikan, bahawa Allah telah memberi peringatan kepada kita dengan firman-Nya: 

"Dan apabila Kami beri manusia merasai sesuatu rahmat, mereka bergembira dengannya (sehingga lupa daratan); dan jika mereka ditimpa sesuatu bencana disebabkan apa yang telah dilakukan oleh tangan mereka sendiri, tiba-tiba mereka berputus asa. Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat (dengan hati mereka) bahawa Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (sebagai cubaan adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya), dan Ia juga yang menyempitkannya (sebagai ujian sama ada diterima dengan sabar atau tidak)? Sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman." (Surah Ar-Rum: 36-37)


Ujian Kesempitan Adalah Hasil Kecuaianmu

Adikku,

Apakah rasamu mendengarkan ayat Alllah di atas? Tidakkah kamu melihat kesenangan dan kemudahan hidup sebagai ujian Allah, sama seperti kesempitan hidup yang kamu dakwakan sedang Allah timpakan kepada kamu sekarang?

Fikirkan juga wahai adikku, semua kesusahan yang kamu deritakan ini hanyalah berpunca dari kelalaianmu sendiri. Kamu gagal mendapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaanmu, bukankah itu natijah dari kemalasan dan kekurangan strategimu dalam mengulangkaji pelajaran? Atau kamu masih angkuh menafikannya?

Kemudian, kamu sibuk mengatakan ummi asyik marahkan kamu, kawan-kawan pula gemar menaikkan darahmu, kenanglah semula wahai adikku. Sejauh mana kamu berakhlak dengan mereka? Apakah kamu benar-benar berlaku adil dengan mereka? Bahkan sekalipun kamu sudah berakhlak sebaiknya dengan mereka, sepatutnya kamu ingat kepada baginda Nabi sebagai manusia yang luar biasa akhlaknya tetap juga dilukai manusia.

Namun, jika ujianmu benar terlalu berat, tiada apa yang dapat abang nasihatkanmu melainkan mengajakmu supaya sentiasa bersabar. Bersabar, bersabar, dan teruslah bersabar kerana untuk orang-orang yang bersabar, ganjarannya adalah seinfiniti pahala. Itu janji Tuhan. Bersabarlah kerana deritamu ini sangat sedikit berbanding kehidupan akhirat nanti. Adakah dapat kamu bayangkan kesusahan dunia sekitar empat, lima tahun, puluhan tahun sekalipun jika dibandingkan dengan kebahagiaan akhirat yang tahunnya tidak akan habis?

Hidup ini bukanlah selama-lamanya, bahkan bukan lama pun. Apabila kamu sudah merasai kehidupan, maka bersedialah pula untuk mati. Ingatlah kepada kematian, fikirkanlah tentang akhirat, kamu akan insaf nanti.

Ujian Ini Nikmat Keimanan


 Adikku, tidakkah kamu mengaku bahawa kamu ini orang beriman. Sedangkan jika benar, pastinya kamu pernah mendengar firman Allah ini,

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta." (Surah Al-Ankabut: 3-4) 


Sekarang, persoalkan dirimu sendiri, mana bukti keimananmu? Adakah layak kamu mengaku beriman kepada Allah, kepada rasul-Nya, sedangkan kamu tidak yakin bahawa ujian ini daripada-Nya untuk menguji keimananmu?

Para sahabat nabi, mereka membenarkan iman mereka dengan menyediakan leher-leher mereka di medan perang untuk mengembangkan Islam. Bahkan seluruh para tabiin, hidup mereka tiada keseronokan melainkan dalam keasyikan bersama ujian dan tarbiyah daripada Allah. Maka jika ini menjadi bukti keimanan mereka, mengapa kita tidak sanggup membuktikan keimanan dengan menghadapi ujian hidup ini bersama kesabaran terhebat yang mampu kita persembahkan?

Alangkah Baiknya Bahawa Yang Mengatur Adalah Allah


Adik, hidup kita semalam, pagi tadi, dan sekarang Allah yang atur. Malah kalau kita mati sekejap lagi, itu pun Allah yang atur. Bukankah sangat baiknya hidup kita ini yang mengaturnya adalah Allah?

Atau fikirmu bahawa kamu sendiri dapat mengaturkan hidupmu dengan cara yang kamu sendiri mahu? Urusan kebahagianmu kamu uruskan sepenuhnya, tanpa cahaya petunjuk daripada Allah. Begitukah yang kamu mahu?

Jika kamu menjawab tidak, maka kembalikanlah keyakinanmu. Tuhan tidak mengujimu dengan sia-sia. Bahkan dia merancang untuk kamu kebaikan yang tidak dapat kamu bayangkan.

Pernah suatu hari Saiyidina Umar datang menghadap nabi dengan membawa beberapa orang tawanan. Di antara para tawanan itu terlihat seorang wanita sedang mencari-cari, lalu apabila dia mendapatkan seorang bayi di antara tawanan, dia terus mengambil bayi itu lalu mendakapkannya ke perut untuk disusui.
Lalu Rasulullah saw. bersabda: Bagaimana pendapat kamu sekalian, apakah wanita ini akan melemparkan anaknya ke dalam api? Para sahabat menjawab: Tidak, demi Allah, sedangkan dia mampu untuk tidak melemparnya. Rasulullah saw. bersabda: Sungguh Allah lebih mengasihi hamba-Nya daripada wanita ini terhadap anaknya.

Adik, ummi sayangkan kamu pun tidak sampai 0.001 peratus daripada Tuhan sayangkan kamu!



- Artikel iluvislam.com

copied from sini...

Wednesday, May 4, 2011

Hukum wanita menyanyi atau bernasyid di depan lelaki

soalan :

Assalamualaikum,
Ustazah, saya ingin bertanya tentang hokum wanita Islam menyanyi atau bernasyid di dalam majlis yang dihadiri oleh pendengar lelaki . Begitu juga jika wanita itu membuat rakaman lagu dan didengari oleh penggemar lelaki. Harap dapat dijelaskan hukumnya.

jawapan :

~Oleh Ustazah Shahidah Sheikh Ahmad~

Menjadi lumrah manusia memiliki jiwa seni yang sangat meminati muzik dan nyanyian sebagai satu media untuk menghiburkan hati ,melepaskan lelah bahkan menghilangkan tekanan jiwa.
Lebih-lebih lagi muda mudi juga amat meminati muzik dan lagu. Walau bagaimanapun, akhir-akhir ini ,atas kesedaran Islam muda-mudi Islam mengalihkan minat itu kepada dendangan lagu-lagu nasyid yang liriknya membawa kepada kebaikan dan kesedaran agama.

Tidak dapat dinafikan, banyak juga nasyid-nasyid ini yang dilihat menyimpang dari landasan asal lalu sifat komersialnya melebihi nasihatnya. Liriknya yang asalnya membawa kepada nasihat agama mulai bertukar kepada puja-puji wanita dan kekasih. Bezanya dengan lagu pop rock, biasa hanyalah kerana ia diadun sedikit dengan menyebut nama-nama Allah sekali sekala, kalimah Islam atau apa-apa elemen Islam.
Untuk menjawab persoalan ini kita perlu meneliti persoalan pokok yang  menjadi asas perbincangan ulama’ iaitu persoalan hukum suara wanita, adakah aurat atau tidak aurat.
Sebenarnya suara  wanita kalau mengikut Ulama’ Muktabar termasuk Al Imam An Nawawi, ianya tidak aurat

Maksudnya di sini kebanyakan ulama’ mengatakan suara wanita dalam percakapan biasa dihadapan lelaki bukan mahramnya  tidaklah aurat. Namun begitu, ada juga yang menyatakan aurat .
Yang menjadi persoalannya di sini ialah suara wanita yang dilunak-lunakkan seperti dalam nyanyian,nasyid atau percakapan yang dilunakkan, adakah ia aurat atau bukan aurat, harus atau haram.
Di sana terdapat dua pendapat ulama’.
Pendapat  pertama dari Imam Al Suddi, Ibnu Manzur, Ibnu Athir mengatakan ianya adalah aurat,yaitu apabila wanita menggunakan suara untuk menyanyi,bernasyid atau melunakkannya dihadapan lelaki bukan mahramnya.

Dalil mereka adalah berdasarkan firman  Allah SWT yang  memberi amaran kepada kita tentang suara wanita(bermaksud)

“Maka janganlah kamu wahai wanita, merendahkan (melunakkan) suaramu maka dibimbangi orang yang berpenyakit di hatinya beringinan jahat kepadamu, maka bercakaplah hanya dengan kata-kata yang baik (kandungan dan tatacaranya)" (Al-Ahzab : 32)

Para ulama tafsir menyebut, suara wanita yang dilagukan adalah termasuk dari kecantikan-kecantikan (yang tidak harus dipertonton dan diperdengarkan kepada lelaki bukan mahram) tiada khilaf dalam hal ini ( Adwa al-Bayan, 5/10 : At-Tashil Li Ulum At-Tanzil, 3/137 ; )
Imam As-Suddi berkata : Ini bermaksud kaum wanita tidak boleh melunakkan suaranya (lembut  dan manja) apabila bercakap di hadapan khalayak lelaki.

Imam Qurtubi pula mengatakan, kerana suara yang sebegini akan menjadikan orang-orang lelaki munafiq dan ahli maksiat berfikir jahat (Tafsir Ibn Kathir, 3/483 ; Al-Jami' Li Ahkam Al-Quran, 14/177)
Yang dilembutkan dengan sengaja, dimanjakan dan dimerdukan. Ianya adalah diharamkan untuk diperdengarkan kepada khalayak lelaki secara Ijma' selama-lamanya. ( An-Nihayah, Ibn Athir, 42/2 ; Lisan al-Arab, Ibn Manzur , 73/8 ; Hasiyah At-Tohawi ; 1/161)

Berdasarkan dalil ayat serta pendapat ualama yang dikemukakan ini, apa yang boleh saya fahami adalah nyanyian wanita juga tergolong dalam bab yang diharamkan oleh Islam apabila ia diperdengarkan kepada lelaki yang bukan mahram. Adapun jika ia dinyanyikan oleh kanak-kanak perempuan  yang belum baligh atau ia dinyanyikan khas untuk para wanita,ia adalah dibenarkan.
Maka kumpulan penyanyi wanita hari ini termasuk di dalam kumpulan yang  diharamkan Allah. Malah bukan sekadar ‘illah(alasan) suara sahaja yang boleh menjadikan mereka tercebur dalam perkara haram, malah pakaian dan pergerakkan mereka di khalayak awam juga.
Kebiasaannya apabila persembahan di buat, mereka kerap bersolek-solekan dengan pakaian yang canggih,ketat dan tudung juga tidak menutup dadanya dgn baik.

Di samping itu, duduk pula di atas pentas menjadi tontotan lelaki, jika para ulama semasa menghukumkan haramnya bersanding pengantin di atas pentas dalam keadaan senyap tanpa berkata-kata,apatah lagi  penyanyi  atau penasyid  wanita yang bersolek adakala seperti pengantin ini dan melentuk-lentuk tubuh dan suaranya di hadapan lelaki bukan mahram, sudah tentu haramnya lebih besar. Dengan pakaian yang menjolok mata ditambah ketat, perkara ini menjadi suatu fitnah kepada umat Islam.

Selain itu juga, hukum memberi sokongan dan menaja penyanyi wanita adalah haram malah dilaknat Allah dan Rasulullah saw. Ini berdasarkan kepada sabda Nabi SAW yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi: “Laknatlah penyanyi perempuan dan kepada siapa mereka perdengarkan nyanyian (pendengar)”.

Rasulullah juga menyatakan bahawa petanda kepada kiamat adalah berleluasanya penyanyi dan penari wanita yang tidak mempunyai perasan malu dan aib kepada lelaki.
Pendapat yang kedua pula mengatakan harus .
Ini adalah pandangan Dr. Yusuf Al Qardhawi dan Dr. Abdul Karim Zaidan di mana mereka berdua menyatakan harus wanita menyanyi di khalayak ramai asalkan mereka menjaga adab-adab iaitu menutup aurat dan tidak menggerakkan badan yang boleh mendatangkan fitnah.
Hujah mereka ialah Nabi saw pernah membiarkan hamba wanita menyanyi sedangkan pada masa itu Abu Bakar r.a menegur Aisyah dengan berkata, suara syaitan apa ini?  Namun Nabi  SAW membiarkan sahaja Aisyah menonton persembahan itu tanpa melarangnya. Ini menunjukkan Nabi SAW membenarkan wanita menyanyi dikhalayak lelaki.


Saya memetik pandangan seorang ulama’:
”Dalam konteks dakwah, ada ulama’ yang berpandangan tidak salahnya kalau dibenarkan wanita menyanyi di khalayak ramai.Kerana dibimbangi sekiranya kita terlalu ‘ketat’ dalam masalah begini maka ia akan merugikan Islam dan dakwah Islam sekaligus menjadikan Islam kelihatan bukan satu Ad Din yang meraikan naluri manusia dengan memandu naluri manusia mengikut acuan Islam.
Naluri manusia terutama anak muda ialah mereka mahukan hiburan. Jadi kita kena kemukakan bentuk hiburan mengikut acuan Islam. Jangan kita asyik bantah dan sekat program hiburan.
Kita hendaklah memandu bukannya menghukum. Kita kena bawa Islam kepada masyarakat mengikut kemampuan mereka dengan mengambil kira kelemahan umat di akhir zaman ini”.

Demikian pendapat seorang ulama’ kita.
Namun,apa yang penting hendaklah dijaga beberapa syarat , pertama mereka mesti menjaga adab-adab iaitu menutup aurat. Kedua tidak menggerakkan badan yang boleh mendatangkan fitnah. Ketiga tidak bersolek dan berpakaian sempurna seperti yang dituntut ke atas wanita muslimah.
Selain itu hendaklah dipastikan suasana majlis tiada percampuran antara lelaki dan perempuan bukan mahram.
Dan atas nama dakwah juga majlis/pertunjukan itu hendaklah digunakan untuk berdakwah kepada golongan yang hanya pergi majlis hiburan sahaja,tidak pergi masjid, surau dan majlis ilmu untuk mengaji ilmu agama, dengan menyelitkan sedikit tazkirah dan zikir kepada Allah dengan menyatakan kelebihan-kelebihannya kepada mereka . Peluang ini perlu digunakan sebaik mungkin untuk memberi kefahaman kepada mereka tentang Islam yang syumul. Dengan harapan mudah-mudahan akan terbuka hati mereka untuk mendekati Islam,mengkaji dan seterusnya menjadi orang soleh dan solehah serta meninggalkan maksiat pada satu hari nanti. 

Demikianlah perbahasan kita dalam persoalan yang dikemukan.
Kesimpulannya   ada 2 pendapat ulama’ tentang wanita yang menyanyikan atau bernasyid dikhalayak ramai. Satu pendapat mengatakan ia adalah suatu perkara haram . Manakala, pihak yang terlibat juga mendapat saham dosa.
Sementara ada pendapat ulama’ yang mengatakan ianya harus dengan memberi syarat2 yang ketat dalam pelaksanaannya dan hendaklah dipastikan ianya atas tujuan dakwah bukan dgn tujuan hiburan semata2.
Jadi kita boleh memilih mana satu pendapat yang kita suka, dengan melihat kepada kepentingan atau keadaan tertentu, tapi kena tanyalah pada iman kita jangan tanya pada selera kita.

WALLAHU 'ALAM

Ust.Shahidah Sheikh Ahmad

-----------------------------------------------

smoga sgalanya jelas & nyata... insya Allah...
copy drpd sini...

Sunday, May 1, 2011

A trip to PBAKL on 010511

assalamualaikum wbt...
hari ni nak kongsi skt psl pesta buku a.k.a book fair a.k.a PBAKL...weee~
hari ni last day book fair..
awalnye, kechiwa gak sbb mule2 tngk kt forum kti cm rmai je org nk g book fair ari nih...
tp tngk2, xdek sesape pon yg d'kenali kt booth inteam tuh... kechiwa sejenak~

ok la, lupekan rse kechiwa2 bagai sbntr brsme kit kat...huk3
tp ape yg mngembirekn ari ni ialah....


tadaaaaaa....~~~
ktorg dpt jmpe ngn HABIBURRAHMAN EL-SHIRAZY!!!
sbb tu la ktorg mmg smngt sgt nk dtg nih...
ha, nk d'jdkn cite, awl pagi lagi ktorg dh trpacul kt book fair.. (actually xde la pagi sgt, dlm kol 11 lbh nk dkt2 kol 12 cmtu gak laa...)
sbb ari khamis ari tu, ktorg tngk kt booth al-hidayah tulis habiburrahman dtg dr kol 11 smpai 1...

tp rupenye habiburrahman dtg kol 3...
pnye la ktorg ronda2 skitar book fair tu, rse cm dh x leh brnafas dh...
rmai gilerr org!!!
pstu, ktorg pon g la rest kt surau..
time tu surau tu lengang lagi...
fuhh~ seb baek.. dpt la ktorg hirup udara segar skt kt c2...
yela, time tu kn blom masuk waktu solat lg...
ktorg pon gune la mse brnafas yg ade tu utk mkn2 skt... (mkn roti n biskut je...wink3)
jgn risau, ktorg x kotorkn surau tu okeyh!! abes mkn trus ktorg bersihkn tau!!hehheheh~

ble dh dok agk lme kt surau tu, rse bosan la plk...
so, ktorg pon g la ronda2 lagi... then, udara! udara! udara!!!
haha.. sbnrnye sakit kaki dh.. (bkn la xde udara sgt sbnrnye ;P)
pstu, ktorg pon dok la jap kt kerusi2 kt dpn stage utama PWTC tuh...
smpai 2.30 gak la ktorg dok c2.. tnggu habiburrahman dtg..
die kn dtg kol 3...

apabila jam d tgn mnunjukkn kol 3.... (ceh, bunyi cm ayt novel la plk dhh!!
yela, trcmpur baur dgn ke'excited'an nk jmpe habiburrahman...hehheh (tngk, td ayt skema, tetibek jd prosak bhs la plk..) bdk zmn skrg...bdk zmn skrg....haishh~ ;P

mule2, ktorg pk nk jln lmbt2 skt...
yela, VIP ni kn biasenye dtg lmbt...
so, ktorg ingt leh la jd org prtame...
tp sngkaan tu meleset...
blom pon kol 3, habiburrahman dh ade kt sane n dh rmai dh org brkerumun...
hehehh... sory2 to habiburrahman coz sy slh sngke td...
truk btol la kn tabiat manusia ni, kte slalu je nk bg mcm2 andaian n pndpt(sngkaan) psl seseorg sdngkn kte sbnrnye x tau hakikat sbnr...
tabiat mcm ni la yg kte kene ubah n prbaiki...
cube kte husnuzzhan kt org len...
x rugi sbnrnye kalau kte brsngke baik kn???
(heheh... sudaa brsyarah plk kt cni...hehheh.. ni sbnrnye pesanan utk diri sy sndri n shbt2...)

ok la, kte smbng cite psl habiburrahman...
sesmpai je ktorg kt sane, ktorg pon queue mnunggu giliran... (sbnrnye x queue pon, b'terabor je actually... tp xpe la ea, tnggu giliran pon kire cm queue jgk la ea... bleh la ea~~ngeee)
ni ade la bebape gmbr yg nk kongsi kt cni skt...he3

ni gmba habiburrahman ngn isteri die... sweet kapel... ;)



ble smpai giliran ktorg plk mntk autograf, (nape sy ckp ktorg? sbb sy n kakak sy...heheh)
ble smpai time die nk sign novel 'BUMI CINTA' (kakak sy pnye sbnrnye...he3)
die tnye. "dah khatam bku ini?"
jwpnnye, msti la dh... sudaa 2 kali ulang pon...hehehe
pstu, smpat la trjd dialog pndek antr sy, kakak sy n habiburrahman...
ktorg tnye psl bumi cinta tu ade smbngn x??
alangkah hepinye ble dgr habiburrahman kate, "ada, pasti..."
die siap mntk pndpt ktorg lg... "harusnya ayyas sama siapa? anastasia atau sofia?"
n jwpn ktorg, tnpe prlu nk pk pnjng2... mestilah "SOFIAAAA"
sbnrye habiburrahman x wat lg pon smbngn bumi cinta tu, die tgh cari idea lg la tuuu...
hrp2nye sofia laa...hik3



ok... abes suda cite psl habiburahman...
skrg nk cite psl ape yg sy bli kt book fair plk...
hurmmm~ ade la 2 cmtu bku skola...
tp yg tu x yah cite laa...heh
kte cite psl novel je ek...
firstly, DALAM MIHRAB CINTA, the romance...
ni novel habiburrahman el-shirazy gak ye...heheh
pstu, TUNJUK LANGIT CINTA...


ha, yg ni yg kte nk cite skrg...
novelis die pon ade kt c2...
suke btol sy!!!heheh... pnulis tu pkai purdah!!heheh...
die novelis bru, tp dh ade tulis bebape cerpen gak sblom ni...
td sesaje je nk usha2, pstu rse cm nk bli plk...
so, kte bli je laa...heheh~
nme novelis tu, SHAHRIZAD SHAFIAN...
peramah orgnye...
smpat gak la tngkp gmba ngn die td...hehehe



ok la, tu je sbnrnye, bkn la bnyk mnde sgt pon...
cite je yg trlbh pnjng...heheh
kpd yg sudi bace, syukran katsir...
hrp sudi bace entry len kt blog ni psni ea...hehe (walaupon merapuh... ;D)

~jazakallahu khairan~


Friday, April 29, 2011

"Jom makan babi Islam.!"


ape kaba saudara saudari sume??
smoga sntiase sihat dlm keteguhan iman hendaknye..
hari ni sy nk share skt psl 1 cite yg menarik..
penuh dgn pengisian ilmu cite nih..
mngkin masih ramai yg blom sedar tntng hal nih...
jd, mari sme2 kte hayati & fahami...
smoga kte mndpt ikhtibar...
__________

COUPLE ISLAMIK....apa 2??
jom baca kisah ni..kot2 paham....

Kisahnya mengenai 3 org, Syafiq, Safura dan Muhammad. Syafiq dan Safura sama-sama belajar di SAM Bestari. Beberapa lama kemudian, Syafiq jatuh hati pada keayuan Safura. Matanya mengalahkan Zinnirah. Wajahnya berseri-seri dengan cahaya keimanan. Pergh!! Cantik sangatlah jika nak diceritakan. Tetapi, Syafiq cuba tahan. Dia tidak boleh meluahkan perasaan dia pada Safura sebab nanti takut kena tangkap dengan ajk pencegah maksiat sekolah.

beberapa tahun berlalu...Akhirnya, apabila Syafiq berada di Tingkatan 5, dia sudah tidak mampu bertahan. Dia mengatur langkah dan akhirnya, Safura tewas pada pujuk rayunya. Walaubagaimanapun, mereka ini sedar yang mereka orang Islam. Islam tidak membenarkan umatnya ber’couple’. Jadi mereka berpakat yang mereka ini hendak membuat satu revolusi dalam couple. "COUPLE ISLAMIC". Asal keluar, pergi tempat terbuka. Tak mainlah tempat gelap-gelap ni. Bukan itu sahaja, Safura kena pakai tudung labuh. Syafiq pula pakai serban dan jubah. Lepas itu mereka keluar bukan membuang masa, keluar bawa Al-Quran. Berhenti di kedai makan, tadarrus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan, mereka ikut cara Nabi Musa. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Bila balik rumah, missed call pagi-pagi. Suruh qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu.

Setelah setahun mengamalkan taktik sedemikian, Syafiq ditakdirkan bertemu dengan Muhammad. Ketika itu Syafiq dan Safura sedang bertadarrus di RFC. Muhammad tiba-tiba datang menghampiri mereka kerana tiada tempat duduk. Bila duduk, Muhammad bertanya, "Have you married?". "No.", jawab Safura. "So, why you sit together with this ajnabi alone here", tanya Muhammad. "Kami couple, tapi Islamic way" jawab Syafiq. Muhammad hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Muhammad pun memulakan ceritanya.

"Aku ni muallaf. Asal dulu aku kristian. Tinggal kat Singapore. Dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, pengsan aku. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah, Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu, dalam Islam tak boleh makan babi. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni??? Seminggu aku masuk hospital lepas masuk Islam. Kalau zaman Rasulullah dulu ada peringkat-peringkat dia. Tapi aku…mana ada. Jadi, time kat hospital tu aku fikir. Akhirnya, aku jumpa satu jalan keluar. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisikkan kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Asal dia berak aku vacuum terus. Camnilah kehidupan aku dan babi tu buat 2 tahun. Lepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Masa untuk sembelih babi ni. Tengok-tengok babi ni takde leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi ni. Lepas tu, aku pun masak la bakut teh. Tengah-tengah makan, nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. Ustaz!!! jom makan. Babi Islam nih.”

Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas...




p/s : yg HARAM tetap akan HARAM walau kita cuba apa cara sekalipon untuk mengHALALkannya..peringatan untuk diri ana sendiri terutamanya....wallahualam

jom kte join group BerCintA itU bOleH,tp cOupLe itU HARAM sAMe skaLi~
bnyk artikel2 menarik n bermanfaat mcm artikel di atas...heheh

Tuesday, March 15, 2011

Tibanya Hari Tuakuuuu....

13 Mac 1996, tarikh keramat utk insan brnama Nur Alfarina Firdaus. nape keramat?? of coz la sbb ari tu ari lahir saye... 2 ari yg lps, bday saye yg ke-15... alhamdulillah, makin meningkat n makin pendek la umo saye dari ari ke ari, thun ke thun... mane taknye, thun lpas 14, skrg dah 15.. tak ke smakin tua tu??ngeee~ sedar tak sedar, makin dekat la diriku ni dgn hari kematian.. makin hari, ape yg makin dekat dgn kite tntu aje la kematian... 1 prkare yg kite tak mampu lari drpdnye. smoga bile tibe saat ku dipanggil nnti, diri ini suda brsedia dgn bekalan amalan yg cukup utk memberatkan timbangan al-mizan di akhirat sane. aminn ya rabbal alamin...


pd 13 mac ni jugak la saye rase sgt dihargai... time kasih trutama kpd insan yg paling brjasa di dunia iaitu ibuku yg tlh melahirkan diri ini ke dunia, Nurlela Abd. Karim.. i luv u mama!!! tak lupe gak kpd insan2 yg menghargai diri ini dgn wish2 bday n present yg diberikan... time kasih bebanyak sumenyerrrrrr.....

thnx to hamba2 Allah yg bagi saye hadiah... tak sangke dpt hadiah thun ni...heheh. mule2, kechiwa gak la bile bday saye thun ni mase cuti lagi... bkn pe, kalo bday time ari skola, rase sonok la gak kalo ade kawan2 yg wish mase tu... tingin la gak nak everyone wish bday, nyanyi2 lagu hepi bday utk saye kat klas ke... eeeee,,, bestnyerrrr... (cita2 tinggi btol...ngeee) tapi tak sangke mase 11 ari bln a.k.a ari jumaat sblom cuti tu dpt suprise hadiah dr best friend saye... mase mule2 dtg skola tu, die kate "cube tngk bwh meja awk, ade something tu..." ingtkn ape, pelik gak laa... rupenye bday present n kad yg cute... thnx nina!! luv u... nnnnnnn... x lupe gak kat kakakku trsyg yg bagi ais krim n kek comel yg sedappp... tenzzzz to my lovely kak la n kak siya!!! luv u alwayzzz n forever.... ha, tak lupe gak adikku comel yg bagi hadiah comelll... tenz syggg!!!



tak semestinye yg bagi hadiah je kene appreciate, yg bagi wish n doa2 tu pon sgttttt2 la saye hargai... tak sangke lbh kurang 200 gak friend fb(facebook) yg wish bday saye... tenzz a lot sume... may Allah bless all of u... n smoga Allah perkenankan sgale doa & prmintaan korg sume... all the best n success in ur life... smoga kite sume jadi jiran2 kat syurga nanti, insya Allah.... amik mase 2 ari jugak la nak reply sume wish sahabat2 fb nih... tak penah saye rase begitu buzy kat fb cmtuh... biasenye kalo on9 fb kejap je, dah bosan.. tak tau nak wat pe...heheh. tapi walau cmne pon, saye tetap nak reply sume wish2 sbg tanda saye hargai sume wish2 n doa2 sahabat yg dimuliakan Allah sume...

ni just pick randomly jek... 

sekali lagi, time kasih sume... smoga ukhwah kite ini kekal kerana Allah selamanya... aminn ya rabbal alamin... barakallahufiq~

Thursday, March 3, 2011

Sayaaaangkuuuuu . . . . . . . . . .

lme dh x update blog ni kan??
ok la, ari ni kte update cite skit ehh...

x tau la nape...
mungkin trpengaruh sbb tahun baru cina tahun ni tahun arnab kot...
adik sy sebok je merayu2 nak arnab...huhu cian~
setelah beberape ari pencarian arnab, akhirnye dpt jgk ktorg beli 2 ekor anak arnab comel yg b'warna putih & brmata merah...
dpt beli arnab 2 mse 12 Rabiul Awal, 1432H/ 15 Februari 2011M...

NI NAK KONGSI SIKIT PENGALAMAN SY DGN ARNAB NIH...HUHU



firstly, bile dah ade arnab ni, msti la nak fikirkn nme utk die kn?? so, mule la proses pncariaan nme utk arnab2 comel kami tuh... sbb 2 arnab milik brsame, so kene la pilih nme ats prsetujuan brsame... jenuh jgk la nk cari nme yg sedap n sesuai utk arnab nih... arnab ktorg yg lme dlu tu nme abit. tp x kan la nak ltk nme same kot kn?? mcm2 idea yg trkeluar drpd ktorg sume, tp sumenye rse mcm x sedap jek... so, trpacul la idea nk cari gune google translate... ha, akhirnye dpt la nme 'alwan' & 'yuki'... knp alwan? knp yuki? ape mksdnye? alwan tu mksdnye 'warna' dlm bhs arab, kalo yuki plk brmksd 'salji' dlm bhs jepun. nme alwan tu pon ade la trinspirasi drpd nme comel yg prnh d'jumpai di sini...huhu. sesuai la tu, jantan alwan, betina yuki...peaceee (^^,)v



lps cite pasal nme, kte cite psl keadaan die plk.. alwan n yuki kami tmptkn kt dlm sangkar... awal lagi kan? msti la agak x berani nak kuarkn die.. dibuatnye depa wat prangai plk cuak nntinye... so, ktorg biar la depa kt dalam sangkar tu beberapa ari. d'sbbkn ktorg x de la ade pngalaman sgt bab pet2 nih, jd kene la mntk nasihat pakar.. so, kakak sy brtnye la soalan2 yg bernas psl arnab nih kt org yg pakar iaitu kak sa (Maisarah Ghazali)... yela, kak sa ni dah biase dh bab pet2 nih... die ade bnyk kt umah tu...hihii` menurut pakar(ceh...),
lps dh seminggu, try la kuarkn die... so, ktorg pon bwk la alwan ngn yuki brjln2 kt luar rumah... mmg jenuh jgk la nak jage depa nih...huhh~ tp yg x sangkenye, diorg tau umah... wahh, pndai alwan ngn yuki...
sejak ari tu, selalu gak la mama bwk alwan ngn yuki brsiar2 kt luar umah tu... bnyk diorg dpt blaja kat luar sane... x sangke, pndai adik2 kakak...



dh makin lme alwan ngn yuki kt umah ktorg ni, makin knl sudah la ktorg ngn prangai depa nih... kalo si alwan tu, kuat makan, pegang perut die pon dh boncit dah skrg... amboi,, lwan toke plk die nmpk !! hahah.. yuki plk, bab makan, biase2 je laa... makin lme, rse makin geraaamm plk dgn kecomelan depa nih... sy pon mule la angkt n men2 ngn die... eh, manje sungguh... especially yuki tuh... sy baringkn die ats peha, sedap sungguh die smpai trtido2... comelnye die!!!!! sy nak adik baby!!!!! (eh, ape plk tetibe nak baby plk nih???haishhh~) SAYE SAYAAAAANG ALWAN & YUKI SAYE!!!!

Sunday, January 23, 2011

Rinduuunyerrr Ayat-ayat Cinta !!!

Ramai rsenye yg meminati ayat2 cinta...
novel n movie dua2 pon best !!
(walaupon novel n movie x de la btol2 sme... ade yg lain dgn jln citenye sbb time wat movie tu habiburrahman x de skali...)
honestly, sy pon sgt mnt dua2 novel n filem ayat2 cinta...
dh lme sh x tngk movie n bace novel nih...
rinduuunyerrr...


ade gak rse cm nk tngk je movie tu skrg..
ye la, kemudahan skrg ni kn dh mudah... (eh, pelik je ayt nih.. ahh, x pe laa...huk3)
tngk je kt tnet... sumenye ade d hujung jari anda !!
tp keadaan tnet kt umah ni mmg agak mnyakitkn ati...
mne x nye, loading mcm siput...
x jln2 pon... tnggu pnye tnggu pnye tnggu...
smpai sudah x abes loading...haisshhh~
di hati ini hanya Tuhan yg tahu... (eh, x psl2 msk lagu unic daaa)
mmg bengang dibuatnye !!!!
so, trpkse la sy batalkn saje niat nk tngk movie kt tnet..
sdngkn tnggu lagu abes loading pon harapan, apalagi tnggu movie...
hrp la ade org yg ade movie ni kt pendrive, bleh la send n dpt la tngk dgn senang atiiiiiiii...kui3 ;P


kalo novel plk, niat di hati mmg nk sgt bace...
tp novelnye plk xde dpn mata...
nk bli, bajetku masih blom mngizinkn daku brbuat demikian rupa... (ceh, bhs dh ala2 sastera gituh...kui3)
tp kalo dpt pon, rsenye x leh bace skrg...
bkn ape, taun ni sy kene brperang utk exam pmr...
kalo bleh nk focus lbh skt laaa kn...
mne x nye, sy ni jenis yg bace novel lme,
ps2 kalo bace novel 2, asyik nk m'gadap je laa jwbnyerr...
lgpon, kalo bace lps abes pmr lg la sonok kn...
mse tu tgh free... x de keje...
lg feel org gituuhhh...hiihiiii
kalo bleh insya Allah, sy bli trus je novel nih...
tu pon kalo ade rezeki laaa...hehhheheee


rumusannye... (ceh cm krngn bm daa bunyiknye...kui3 ;P)
sy hrp dpt bace novel n tngk filem ayat2 cinta dlm mse trdkt nih...
kalo x rndu2an la dibuatmnyerr...kui3 ;P
sjk kblkngn ni asyik trnyanyi2 je lagu2 kt cite ayat2 cinta tuh...weeee~
klaka plk rse ble wat posting cmnih...huwaahhaaha~
tp x pe la eaa, sy suke2 jek nih...
bosan2...hehe
jgn mrh eaaaa...


Thursday, January 13, 2011

Mewajibkan ‘Forward’ Sms, Email dan Surat Berantai

Sudah terlalu kerap. Malah selayaknya dibuat satu amalan khas kepada budaya umat Islam untuk meng’forward’kan sms, email dan surat yang mempunyai elemen agama .

“Sila sebarkan SMS ini. Kalau tidak kamu akan ditimpa bencana daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala.”

“Jika anda mahukan kejayaan yang akan dikurniakan Allah SWT maka jangan tunggu lama-lama untuk forward kan email ini kepada 20 orang. Sudah pasti akan datang ganjaran tanpa anda duga”

Ayat-ayat sedemikian telah membuatkan kita berasa ragu-ragu untuk tidak melakukan apa yang diugut oleh orang yang menghantar sms dan email itu kepada kita. Malah kita kononnya beranggapan mungkin rezeki yang dikurniakan Allah SWT sepatutnya dilaburkan kepada usaha penyebaran maklumat agama ini. Apatah lagi email yang tidak mengurangkan walau sesen pun duit poket kita.

Ada juga surat berantai yang kadang diterima kononnya dari pemegang anak kunci makam Rasulullah SAW. Ada yang dinamakan dengan Syeikh Ahmad. Ada yang dinamakan dengan Syeikh Omar. Namun setelah ditanya kepada penduduk Madinah berkenaan orang ini maka mereka secara terus menerus menyangkal dakwaan ini. Penduduk Madinah sendiri tidak pernah mengenali nama orang tersebut. Ini merupakan satu pembohongan. Perkara ini juga telah dinyatakan secara khusus di dalam bab akidah oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi didalam kitab Fatawa Muasarah beliau.

Perkara yang dipertikaikan adalah bagaimana mereka boleh membuat satu jaminan kebahagiaan (pahala) dan jaminan ‘bala’ atau bencana jika tidak menyebarkan petikan tersebut. Secara ringkasnya disini, saya simpulkan mengapa ianya berbahaya kepada agama dan perlu dikikis dari budaya remaja kita yang bergelumang dengan teknologi. Walaupun mereka ini bersemangat dalam beragama, namun semangat sama sekali tidak di’halal Jakim’kan sekiranya ia melanggar disiplin keilmuan Islam.

1) Menafikan Kesempurnaan dalam Agama Islam

Didalam surat berantai, Sms dakwah, email islamik yang mempunyai dakwaan dan amaran yang bukan berasal dari al-Quran dan as-Sunnah. Ini menggambarkan seolah-olah agama Islam itu belum sempurna dan memerlukan kesempurnaan lain dengan amaran dan dakwaan daripada manusia lain selepas kewafatan Nabi SAW. Didalam surah al-Maidah : 3 : Bermaksud :

Pada hari ini telah Aku sempurnakan kepada kamu agamamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu ke atas kamu, dan Aku telah redha Islam itu sebagai agama kami”.

2) Mewajibkan dan mengharamkan sesuatu yang tidak datangnya daripada al-Quran dan Sunnah.

Ini seolah-olah kita mewajibkan dan mengharamkan sesuatu yang tidak pernah disuruh di dalam agama. “Jika anda tidak menyebarkan maklumat ini maka anda akan mendapat musibah”. Siapakah kita dalam mewajibkan dan mengharamkan? Firman Allah dalam Surah an-Nahl : 116 , bermaksud :

“ Dan janganlah kalian mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidah kalian secara dusta, “Ini halal dan ini haram”, untuk mengadakan pembohongan terhadap Allah SWT. Sesungguhnya orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah tidak akan beruntung.”

3) Adakah kita ‘sang pencipta’ syariat yang baru?

Sebahagian sms dan email yang menjadikan emailnya merupakan suatu ketentuan hukum. Malah boleh pula kita menetapkan bilangan tertentu untuk di’forward’. Sebagai contoh, “anda dikehendaki menyebarkan mesej ini kepada 20 orang yang anda kenali seminggu selepas anda mendapat maklumat ini”. Bukankah kita seolah-olah menjadikan diri kita ini seperti ‘sang pencipta’ syariat yang baru. Firman Allah SWT di dalam surah al-Syura : 21 yang bermaksud :

“Apakah mereka mempunyai sembahan selain Allah yang menetapkan aturan agama bagi mereka yang tidak diizinkan (diredhai) oleh Allah?”

4) Tidak mengenal pasti siapakah penyebar maklumat

Islam mementingkan persoalan maklumat yang disampaikan. Ia tidak menerima secara semberono siapa sahaja yang bercakap tanpa alasan yang jelas. Namun setiap dakwaan itu memerlukan hujjah dan dalil. Tambahan pula ianya berkait rapat dengan agama. Sebab itu Ahli Sunnah menjadikan ( al-Tathabbut) atau membuat kepastian dalam sesuatu fakta adalah asas dalam pengambilan sesuatu maklumat, atau menghukum orang lain. Tujuannya agar agama tidak ditokok tambahkan. Firman Allah SWT didalam surah al-Hujurat : 6 yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepadamu seorang fasiq membawa sesuatu berita maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum ( dengan perkara yang tidak diingini ) dengans ebab kejahilan kamu, sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang telah kamu lakukan.”

Disebabkan itu Ulama tabi’in Muhammad Ibn Sirin (w110) berkata : “Sesungguhnya ilmu ini (mengenai al-Quran dan al-Sunnah adalah din ( agama).Oleh itu perhatilah daripada siapa kamu mengambil agama kamu”.

Sebenarnya budaya ini bukanlah budaya yang baik bagi seorang yang bergelar ‘orang teknologi’. Orang yang berteknologi sepatutnya adalah merupakan orang yang paling mengetahui selok-belok pembohongan dalam dunia internet. Namun sayangnya remaja yang bijak dengan dunia teknologi maklumat ini tumpas dan tewas apabila pembohongan itu datangnya dari email atau sms berbentuk agama. Kita takuti hasil sebaran kita kepada rakan yang lain menjebakkan diri kita ke atas pendustaan kepada Rasulullah sallallahu’alaihi wasallam.

Ingat!!!..bohong, tipu dan ‘awta’ member-member boleh dikira ok lagi. Namun berbeza bila kita berbohong atas nama Nabi SAW. Jelas dalam hadis mutawatir yang bermaksud :

“Sesungguhnya berdusta keatasku ( menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain ( menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta keatasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya di dalam neraka.

5) Asalkan berita agama sahaja kita sebarkan.

Nampak sahaja macam keratan agama kita sebarkan. Bukankah orang yang berkualiti adalah orang yang mempunyai ‘filter’ dalam setiap ceritanya. Kekadang semangat dan kesungguhan kita untuk berdakwah melalui medium teknologi sesuatu yang boleh dibanggakan. Dan inilah peluang kita berdakwah. Namun, harus diingat dakwah juga memerlukan disiplinnya. Imam Muslim dalam muqaddimah kitab Sahihnya menerangkan :

“ Cukuplah sesorang itu dikira berdusta dengan dia menceritakan setiap cerita yang ia dengari”.

Disebabkan itulah para ulama amat melarang menceritakan dan menyampaikan sesuatu maklumat tanpa menyelidikinya. Antaranya Imam Malik bin Anas menyebut :

“ Ketahuilah, tidak selamat seseorang yang menceritakan setiap apa yang dia dengari, dan sesorang tidak menjadi Imam ( pimpinan) sama sekali apabila menceritakan setiap yang dia dengar.”

6) Menilai logika isi kandungan email dan sms

Kekadang kita mampu berfikir secara logik dan mampu mempertikaikan isu-isu agama yang bersifat ta’abbudi. Namun, dalam isu ini kita seolah-olah terpukau dengan penceritaan dan ganjaran beserta ancaman dari sms dan email yang sampai kepada kita. Kalau dilihat secara logik pun kita mampu untuk mengetahui ‘keajaiban’ dan ke’misteri’an cerita yang sampai kepada kita dari sudut logiknya.

Dalam ilmu hadis terdapat kaedah Naqd al-Mutun atau dipanggil mengkritik teks. Iaitu melihat sejauhmana kebenaran boleh dipercayai daripada sesuatu teks. Ini dengan cara membandingkan teks tersebut dengan al-Quran atau al-Sunnah dan sejarah yang boleh dipegang dengan akal yang waras. Imam Ibn Jauzi (w 597) berkata :

“Apabila engkau melihat sesbuah hadith menyanggahi logic, menyalahi manqul ( al-Quran ) dan bertentangan dengan usul-usul Islam, maka ketahui ianya hadith yang palsu”.

7) Orang lain sebar anda turut berdosa

Apabila kita melakukan sesuatu yang benar-benar sunnah. Lalu kita menyebarkannya, maka pahala yang diperolehi sama seperti orang yang mengamalkannya. Samalah juga apabila kita melakukan sesuatu perbuatan dosa akibat menyebarkan sms dan email palsu, lalu diikuti oleh orang lain, maka samalah dosa mereka dengan kita.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud : “Sesiapa yang melaksanakan suatu sunnah hasanah, maka baginya pahala dari perbuatan tersebut dan pahala orang-orang yang beramal dengannya tanpa berkurangan sesuatu pun dari pahala-pahala mereka. Dan sesiapa yang melaksanakan dalam Islam suatu sunnah yang tidak baik (sayyia’ah) maka diatasnya dosa perbuatan itu dan dosa orang yang beramal dengannya tanpa berkurangan sedikitpun. ( Hadis Sahih Muslim )

8) Kami buat ini atas maksud dakwah. Bukankah ianya sesuatu yang baik?

Para sahabat RA sentiasa berpegang dengan prinsip ‘Lau kaana khairan lasabaquuna’. Bermaksud ‘sekiranya ianya perbuatan baik, maka sudah pasti kami mendahuluinya’. Mereka golongan yang teramat pantas melakukan kebaikan. Kerja dakwah mereka dijual beli dengan harta dan nyawa. Namun, mereka sama sekali tidak melakukan perkara yang bukan dari al-Quran dan Sunnah walaupun ianya dianggap baik.

Buat remaja yang bersemangat dalam menggabungkan teknologi maklumat dan urusan dakwah. Marilah kita sama-sama merenung kata-kata Imam Ibn Jauzi dalam kitab beliau berjudul Talbis Iblis terhadap golongan yang suka dan seronok menyebarkan cerita-cerita yang jauh dari disiplin ilmu. Katanya :

“Orang ramai tidak lagi sibuk dengan ilmu, sebaliknya berpaling kepada cerita-cerita dan perkara yang diminati oleh orang jahil. Maka timbullah bidaah dalam bidang ini….dalam kalangan mereka ada yang memalsukan hadis-hadis dalam at-targhib (menggalakkan ibadah) dan at-Tarhib ( menakutkan orang ramai kepada maksiat). “ Iblis menipu mereka dengan mengatakan “ Tujuan kami adalah untuk menggalakkan orang ramai kepada kebaikan dan menghalang mereka daripada kejahatan. Ini adalah penambahan mereka terhadap syariat. Justeru, dengan perbuatan ini, syariat pada sisi mereka adalah cacat dan berhajatkan kepada penyempurnaan”. Mereka lupa sabda Nabi SAW : Sesiapa yang berdusta keatasku dengan sengaja maka siaplah tempat duduknya di dalam neraka.” ( Ibn Jauzi, Talbis Iblis, hlm 143, Beirut : Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.)

Penulisan ini bukanlah mengkritik sesiapa, sekiranya ia hanya menyuruh rakan-rakan lain men’forward’kan sms dan email dakwah atas tujuan kepentingan dakwah. Tetapi yang dikritik adalah apabila ia menyatakan ganjaran dan habuan serta amaran berlakunya musibah terhadap perbuatan ‘forward’ tersebut.

Ayuh bersama kita menjadi pendakwah dalam dunia teknologi berdasarkan ilmu. Kerana ilmu itu pagar bagi orang yang bersemangat. Saya juga memohon kemaafan dari Allah SWT sekiranya berlaku keterlanjuran dalam menyebarkan dakwah agama ini.

copied from here...

Tuesday, January 11, 2011

Isu Panas!

Bagi yang sedang bercinta / jatuh hati pada seseorang tapi xmampu nak berkahwin, tolonglah bace yee… (Isu panazzz…) hehe..

by Hafizul Sobrie on Friday, December 31, 2010 at 10:46am



1. Saya da jatuh hati kat die la… camne lak ni?

“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu”.
Surah An-Nur: 32

"Nikah adalah sunnahku (jalan agamaku), maka barangsiapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunahku itu”
.
Riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas

“Berkahwinlah supaya kamu menjadi ramai, bahawasanya aku bermegah-megah dengan kamu akan segala umat pada hari kiamat hingga dengan anak yang gugur dari perut ibunya”. Riwayat Abu Bakar bin Mardawiyah dari Ibnu Umar

2. Tapi saya x cukup duit laaaa nak kawin…. Huhu

"Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan karunia-Nya”.
Surah An-Nur : 33

Rasulullah S.A.W bersabda : “Wahai kaum pemuda! Barang siapa di antara kamu sekelian yang sudah mampu memberi nafkah, maka hendaklah ia menikah, kerana sesungguhnya menikah itu lebih dapat menahan pandangan mata dan melindungi kemaluan (alat kelamin). Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa, karena puasa itu dapat menjadi penawar bagi nafsu”.

3. Memang saya xcukup duit / xmampu nak kahwin, tapi kalau saya diam je, nanti kena “kebas” lak ngn org lain.…

Musa berkata kepada kaumnya: "Mohonlah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah; sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah; dipusakakan-Nya kepada siapa yang dihendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa." Surah Al-A’raf : 128

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa” Surah Al-Hajj : 40

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”.
Surah Alam Nasyrah : 5-6

Dikisahkan ketika tiba musim untuk memetik buah tamar, para sahabat r.a tidak sempat untuk memetik buah tamar kerana panggilan jihad daripada Rasulullah S.A.W. Lantaran itu, mereka meninggalkan kebun tamar mereka tanpa dipetik. Setelah berbulan mereka pergi berjihad, alangkah gembiranya hati mereka kerana Allah S.W.T masih lagi memelihara buah tamar mereka seolah-olah mereka meninggalkan kebun mereka semalaman.


Jika tentang kisah tamar Allah mampu memelihara, bagaimana pula tentang orang yang kita minat? Bertaqwa kepada-Nya, nescaya Allah juga mampu pelihara dia untuk dijadikan dia sbg jodoh kamu..


4. Tapi saya da syok kat dia.. I can’t live without him/her..


“Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”.
Surah An-Nur : 30

“Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”.
Surah Al-Jatsiyah : 18

“Orang yang berjihad itu ialah mereka yang berjihad menentang nafsunya”.
Riwayat Bukhari

5. Ala.. saya bercinta bukan slalu pon dapat jumpa dia.. dia duduk jauh.. ktorang xpenah pon berdua-duaan…


“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”.
Surah Al-Isra : 32

“Pandangan adalah panah beracun dari panah-pandah Iblis. Barangsiapa yang menundukkan pandangannya dari keelokkan wanita yang cantik karena Allah, maka Allah akan mewariskan dalam hatinya manisnya iman sampai hari kiamat”.
Musnad Ahmad

“Mata boleh berzina dengan melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia”
.
Riwayat Bukhari Muslim

6. Tapi saya bukan hensem/ lawa mana pun, saya pun risau saya xde jodoh.. saya rasa cuma dia seorang je yang boleh terima saya..


“Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya”.
Surah Yasin : 36

“Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi”.
Surah Az-Zukhruf : 12

“Di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang”.
Surah Ar-Rum : 21

7. Rasa macam susah jek nak cari jodoh.. give up lah saya camni!

Abdullah Ibnu MAs’ud pernah berkata : “Seandainya umurku hanya tinggal 10 hari sahaja untuk aku hidup, nescaya yang ku sukai ialah berkahwin supaya aku tidak menemui Allah s.w.t. (mati) dalam keadaan aku bujang”.

Dari Aisyah r.a. dari Rasulullah s.a.w., baginda telah bersabda :
“Barangsiapa yang mempunyai keluasan rezeki hendaklah berkahwin”. Riwayat Ibnu Majah.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Barangsiapa yang tidak beristeri kerana takutkan kepapaan maka dia bukan dari golongan kami”. Riwayat Abu Mansur Al-Dailami

Kesimpulan :



Cinta itu fitrah manusia, tapi jangan dijadikan ianya alas an untuk kita bercinta tanpa batasan. Kalau mampu, segera lah berkahwin. Kalau x mampu? Tahanlah nafsu! Memang sedih tidak dapat bersama orang yang kita cintai / cinta tak berbalas, tapi lagi malang jika Allah tidak menyintai kita sebagaimana Allah menyintai para hamba-Nya yang betaqwa. Silap2 kita masuk Neraka-Nya dek kerana cinta nafsu kita!

Jika kita menjaga hubungan dan menolong agama Allah, PASTI & PASTI Allah jadikan dunia tunduk pada kita.. Salafusoleh telah pun berjaya, KENAPA KITA PULA TIDAK BOLEH BERJAYA SPT MEREKA?


selawat~

copied fom here...